PROFORMA KURSUS



PENGENALAN


 


 


 SINOPSIS BMM 3105


 


Kursus ini menjelaskan penggunaan Internet, pemilihan bahan Internet, laman web, dan papak pembelajaran, perpautan dalam penyusunan bahan, perpautan antara bahan, pengeditan bahan pengajaran secara on line; penggunaan bahasa Melayu dalam bahan Internet, simulasi pengajaran bahasa Melayu secara sidang video, penggunaan alat pengarangan, animasi dalam persembahan bahan; dan penggunaan CD pembelajaran dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu.


 


 


 


HASIL PEMBELAJARAN


 


  1. Menggunakan Internet, laman web, pembelajaran secara dalam talian dan luar talian; model perpautan dalam penyusunan bahan, dan perpautan antara bahan.
     
  2. Memilih bahan Internet untuk pengajaran dan pembelajaran.
     
  3. Membina tapak pembelajaran yang mudah.
     
  4. Mengedit bahan pengajaran secara dalam talian.
     
  5. Menggunakan bahan bahasa Melayu dalam Internet, alat pengarangan, animasi dalam persembahan, dan cakera padat
    pembelajaran dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu.
     
  6. Mengadakan simulasi pengajaran Bahasa Melayu secara
    sidang video.


 


 


PENGGUNAAN KOMPUTER DALAM PENDIDIKAN


 


https://images-blogger-opensocial.googleusercontent.com/gadgets/proxy?url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-1pYmLMPS9gQ%2FTw2HaBkvICI%2FAAAAAAAAACk%2FMtZuQA9Zcak%2Fs320%2F1270745818pm0B7x.jpg&container=blogger&gadget=a&rewriteMime=image%2F*


               Dunia hari ini sering memperlihat kecanggihan dunia teknologi mikroelektrika. Kecanggihan tersebut sekaligus dapat membuktikan bahawa peranan komputer tidak mungkin diabaikan begitu sahaja. Membawa perspektif abad milenium ketiga ini, ramai antara kita yang merasa terperangah menghadapi perkembangan ICT (Information and Communication Technology) yang demikian pesat. Demikian juga dengan dunia perkomputeran yang kian mengalami anjakan dunianya yang tersendiri. Daripada komputer hitam putih yang kita miliki pada awal tahun 80 - 90-an, kini telah lahir generasi komputer yang lengkap dengan pakej multimedia yang begitu canggih sekali. Tanpa kita sedari, komputer membawa peranan yang begitu besar dalam kehidupan kita terutamanya dalam bidang pendidikan iaitu di sekolah.


              


              Komputer adalah alat elektronik yang kompleks dan mempunyai banyak kelebihan. Ia sesuai untuk dijadikan alat bagi membantu guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran kerana ia berkemampuan menerima dan memproses data. Komputer juga membantu pengajar mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran yang berkesan jika digunakan dengan sistematik. Pengajaran yang disertakan dengan alat bantu mengajar terkini akan dapat menambah minat pelajar mempelajari sesuatu bidang pelajaran. Di samping itu, jika komputer dapat digunakan secara sistematik dan berkesan oleh guru, ia mampu menyelesaikan sebarang masalah pengajaran dan pembelajaran. Ini selaras dengan pandangan Heinich (1996) yang menyatakan bahawa komputer dapat memperkayakan teknik  pengajaran. 


 


             Kemampuan komputer berinteraksi dengan pengguna membolehkan pengajar-pengajar menerapkan pengajaran dan pembelajaran secara lebih mudah serta menarik. Bitter (1989) pula menyatakan komputer boleh bekerja pantas serta beroperasi 24 jam tanpa berhenti dan maklumat yang dikeluarkannya dengan tepat. Penggunaan komputer ini ada hubungkaitnya dengan teknologi maklumat dan komunikasi yang kini diaplikasikan dalam sistem pendidikan negara. Ini adalah kerana komputer dijadikan sebagai pangkalan data, dapat memberikan maklumat yang dicari atau diminta oleh orang ramai. Perlaksanaan konsep Sekolah Bestari iaitu salah satu contoh aplikasi perdana dalam Koridor RayaMultimedia adalah usaha kerajaan yang berterusan bagi membentuk generasi baru yangmempunyai daya saing dalam era teknologi maklumat dan komunikasi.


 


 


PROFORMA BMM3105


 


Nama Kursus
Pengajaran Dan Pembelajaran  Bahasa Melayu Berbantukan Komputer
(Computer Aided in Teaching and Learning Malay Language)
Kod Kursus
BMM 3105
Kredit
3 (0 + 3)
Jam Interaksi
90 jam
Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu
Prasyarat
Tiada
Semester
Pertama/Kedua
Hasil Pembelajaran
1.    Menggunakan Internet, laman web, pembelajaran secara dalam talian dan luar talian; model perpautan dalam penyusunan bahan, dan perpautan antara bahan.
2.    Memilih bahan Internet untuk pengajaran dan pembelajaran.
3.    Membina tapak pembelajaran yang mudah.
4.    Mengedit bahan pengajaran secara dalam talian.
5.    Menggunakan bahan bahasa Melayu dalam Internet, alat pengarangan, animasi dalam persembahan, dan cakera padat pembelajaran dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu.
6.    Mengadakan simulasi pengajaran Bahasa Melayu secara sidang video.
Sinopsis
Kursus ini menjelaskan penggunaan Internet, pemilihan bahan Internet, laman web, dan papak pembelajaran, perpautan dalam penyusunan bahan, perpautan antara bahan, pengeditan bahan pengajaran secara on  line; penggunaan bahasa Melayu dalam bahan Internet, simulasi pengajaran bahasa Melayu secara sidang video, penggunaan alat pengarangan, animasi dalam persembahan bahan; dan penggunaan CD pembelajaran dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu.
 
This course describes the usage of Internet, selection of Internet resources, website, learning homepage; on-line and off-Line learning; link model in organizing resource, linkage within resources; onlline teaching resources editing; using Malay language in Internet; teaching of Malay language through video conferencing, usage of writing tools; animation in presentation; and using learning CDs in teaching and learning Malay language.


 


Tajuk
Kandungan
Jam
1
Penggunaan Enjin Pencari Bahan Bahasa Melayu
·         Menggunakan web, video, audio, dan imej
·         Menggunakan kata kunci, frasa yang sesuai untuk mendapatkan bahan pengajaran bahasa Melayu.
·         Menyimpan bahan dalam bentuk fail Internet dan katalog.
6
2
Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
·         Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks.
·         Mengumpul bahan daripada Internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa.
6
3
Aplikasi Garis Panduan dan Etika Penggunaan Internet
·         Memuat turun garis panduan dan etika penggunaan Internet
·         Memindahkan garis panduan dan etika penggunaan Internet dalam bentuk brosur dan Power Point
6
4
Pemilihan Bahan Internet untuk Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu
·         Memilih bahan sastera
·         Memilih bahan tatabahasa
·         Memilih bahan bidang ilmu lain
6
5
Membina dan Menggunakan Tapak dan Laman Web Pembelajaran dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
·         Prosedur pembinaan tapak pembelajaran bagi  pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu
·         Prosedur pembinaan laman web pembelajaran bagi  pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu
·         Membina dan menggunakan tapak pembelajaran dan laman web bahasa Melayu
6
6
Mengaplikasikan Struktur Perpautan dalam Penyusunan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
·         Struktur Hierarki dan Struktur Komposit
·         Struktur Linear
·         Struktur Rangkaian
6
7
Mengaplikasikan Model Pemprosesan Maklumat  dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
·         Bengkel model pembinaan pemprosesan maklumat
·         Mengaplikasi model pemprosesan maklumat dalam simulasi pengajaran dengan menggunakan tapak pembelajaran.
6
8
Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian dan Luar Talian
·         Melaksanakan simulasi pengajaran dalam talian.
·         Melaksana simulasi pengajaran dalam talian dan luar talian dengan menggunakan laman web dan tapak pembelajaran
6
9
Mengedit Bahan Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian
·         Prosedur pengeditan
·         Prinsip pengeditan
·         Melaksanakan pengeditan
6
10
Pengajaran dan Pembelajaran Secara Bilik Darjah Maya
·         Membentangkan hasil kerja antara institut
·         Melaksanakan interaksi antara pelbagai institut
 
6
11
Pengajaran Bahasa Melayu Secara Sidang Video
·         Konferensi secara dalam talian
·         Mengadakan sidang video untuk mengajarkan kemahiran mendengar bertutur
·         Merakamkan perbualan
6
12
Menggunakan Alat Pengarangan dalam Pengajaran Bahasa Melayu
·         Menggunakan alat pengarangan dalam mencapai kemahiran bahasa sukatan pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah
·         Aplikasi penyuntingan bahan Bahasa Melayu dengan menggunakan alat pengarangan
3
13
Mereka Cipta Animasi dalam Persembahan Bahan Pengajaran Bahasa Melayu
·         Menggunakan animasi perkataan dan objek Power Point
·         Mencari, mengumpul, menyesuaikan dan menggunakan animasi daripada Internet
·         Memanipulasi animasi dalam persembahan
6
14
Bengkel Cakera Padat Pembelajaran dalam Pengajaran Bahasa Melayu
·         Meneroka dan mengklasifikasikan cakera padat
·         Memilih cakera padat pembelajaran bahasa Melayu
·         Menggunakan cakera padat dalam aktiviti pengajaran
6
15
Seminar dan Pameran TMK Dalam Pengajaran Bahasa Melayu Dekad Kini dan Mendatang
·         Mengadakan seminar
·         Mengadakan pameran
6
 
JUMLAH
90


 

No comments:

Post a Comment