PENGENALAN
SINOPSIS BMM 3105
Kursus ini
menjelaskan penggunaan Internet, pemilihan bahan Internet, laman web, dan papak
pembelajaran, perpautan dalam penyusunan bahan, perpautan antara bahan,
pengeditan bahan pengajaran secara on line; penggunaan bahasa Melayu dalam
bahan Internet, simulasi pengajaran bahasa Melayu secara sidang video,
penggunaan alat pengarangan, animasi dalam persembahan bahan; dan penggunaan CD
pembelajaran dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu.
HASIL PEMBELAJARAN
- Menggunakan Internet, laman web, pembelajaran secara dalam talian dan luar talian; model perpautan dalam penyusunan bahan, dan perpautan antara bahan.
- Memilih bahan Internet untuk pengajaran dan pembelajaran.
- Membina tapak pembelajaran yang mudah.
- Mengedit bahan pengajaran secara dalam talian.
- Menggunakan bahan bahasa Melayu dalam Internet, alat pengarangan, animasi dalam persembahan, dan cakera padatpembelajaran dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu.
- Mengadakan simulasi pengajaran Bahasa Melayu secarasidang video.
PENGGUNAAN KOMPUTER DALAM PENDIDIKAN
Dunia hari ini sering memperlihat kecanggihan
dunia teknologi mikroelektrika. Kecanggihan tersebut sekaligus dapat
membuktikan bahawa peranan komputer tidak mungkin diabaikan begitu sahaja.
Membawa perspektif abad milenium ketiga ini, ramai antara kita yang merasa
terperangah menghadapi perkembangan ICT (Information and Communication
Technology) yang demikian pesat. Demikian juga dengan dunia perkomputeran yang
kian mengalami anjakan dunianya yang tersendiri. Daripada komputer hitam putih
yang kita miliki pada awal tahun 80 - 90-an, kini telah lahir generasi komputer
yang lengkap dengan pakej multimedia yang begitu canggih sekali. Tanpa kita
sedari, komputer membawa peranan yang begitu besar dalam kehidupan kita
terutamanya dalam bidang pendidikan iaitu di sekolah.
Komputer adalah alat elektronik yang kompleks dan mempunyai banyak
kelebihan. Ia sesuai untuk dijadikan alat bagi membantu guru dalam proses
pengajaran dan pembelajaran kerana ia berkemampuan menerima dan memproses data.
Komputer juga membantu pengajar mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran
yang berkesan jika digunakan dengan sistematik. Pengajaran yang disertakan
dengan alat bantu mengajar terkini akan dapat menambah minat pelajar
mempelajari sesuatu bidang pelajaran. Di samping itu, jika komputer dapat
digunakan secara sistematik dan berkesan oleh guru, ia mampu menyelesaikan
sebarang masalah pengajaran dan pembelajaran. Ini selaras dengan pandangan
Heinich (1996) yang menyatakan bahawa komputer dapat memperkayakan teknik
pengajaran.
Kemampuan komputer berinteraksi dengan pengguna membolehkan
pengajar-pengajar menerapkan pengajaran dan pembelajaran secara lebih mudah
serta menarik. Bitter (1989) pula menyatakan komputer boleh bekerja pantas
serta beroperasi 24 jam tanpa berhenti dan maklumat yang dikeluarkannya dengan
tepat. Penggunaan komputer ini ada hubungkaitnya dengan teknologi maklumat dan
komunikasi yang kini diaplikasikan dalam sistem pendidikan negara. Ini adalah
kerana komputer dijadikan sebagai pangkalan data, dapat memberikan maklumat
yang dicari atau diminta oleh orang ramai. Perlaksanaan konsep Sekolah Bestari
iaitu salah satu contoh aplikasi perdana dalam Koridor RayaMultimedia adalah
usaha kerajaan yang berterusan bagi membentuk generasi baru yangmempunyai daya
saing dalam era teknologi maklumat dan komunikasi.
PROFORMA BMM3105
Nama
Kursus
|
Pengajaran
Dan Pembelajaran Bahasa Melayu Berbantukan Komputer
(Computer
Aided in Teaching and Learning Malay Language)
|
Kod
Kursus
|
BMM
3105
|
Kredit
|
3
(0 + 3)
|
Jam
Interaksi
|
90
jam
|
Bahasa
Pengantar
|
Bahasa
Melayu
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Pertama/Kedua
|
Hasil
Pembelajaran
|
1. Menggunakan Internet,
laman web, pembelajaran secara dalam talian dan luar talian; model perpautan
dalam penyusunan bahan, dan perpautan antara bahan.
2. Memilih
bahan Internet untuk pengajaran dan pembelajaran.
3. Membina
tapak pembelajaran yang mudah.
4. Mengedit
bahan pengajaran secara dalam talian.
5. Menggunakan
bahan bahasa Melayu dalam Internet, alat pengarangan, animasi dalam
persembahan, dan cakera padat pembelajaran dalam pengajaran dan pembelajaran
bahasa Melayu.
6. Mengadakan
simulasi pengajaran Bahasa Melayu secara sidang video.
|
Sinopsis
|
Kursus ini menjelaskan penggunaan Internet,
pemilihan bahan Internet, laman web, dan papak pembelajaran, perpautan dalam
penyusunan bahan, perpautan antara bahan, pengeditan bahan pengajaran secara
on line; penggunaan bahasa Melayu dalam bahan Internet,
simulasi pengajaran bahasa Melayu secara sidang video, penggunaan alat
pengarangan, animasi dalam persembahan bahan; dan penggunaan CD pembelajaran
dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu.
This
course describes the usage of Internet, selection of Internet resources,
website, learning homepage; on-line and off-Line learning; link model in
organizing resource, linkage within resources; onlline teaching resources
editing; using Malay language in Internet; teaching of Malay language through
video conferencing, usage of writing tools; animation in
presentation; and using learning CDs in teaching and learning Malay language.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Penggunaan
Enjin Pencari Bahan Bahasa Melayu
·
Menggunakan web, video, audio, dan imej
·
Menggunakan kata kunci, frasa yang sesuai untuk mendapatkan bahan
pengajaran bahasa Melayu.
·
Menyimpan bahan dalam bentuk fail Internet dan
katalog.
|
6
|
2
|
Menggunakan
Internet, Enjin Pencari Bahan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
·
Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks.
·
Mengumpul bahan daripada Internet ke dalam folder berdasarkan
kemahiran bahasa.
|
6
|
3
|
Aplikasi
Garis Panduan dan Etika Penggunaan Internet
·
Memuat turun garis panduan dan etika penggunaan Internet
·
Memindahkan garis panduan dan etika penggunaan Internet dalam bentuk
brosur dan Power Point
|
6
|
4
|
Pemilihan
Bahan Internet untuk Pengajaran dan
Pembelajaran
Bahasa Melayu
·
Memilih bahan sastera
·
Memilih bahan tatabahasa
·
Memilih bahan bidang ilmu lain
|
6
|
5
|
Membina
dan Menggunakan Tapak dan Laman Web Pembelajaran dalam Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu
·
Prosedur pembinaan tapak pembelajaran bagi pengajaran dan
pembelajaran Bahasa Melayu
·
Prosedur pembinaan laman web pembelajaran bagi pengajaran
dan pembelajaran Bahasa Melayu
·
Membina dan menggunakan tapak pembelajaran dan laman web bahasa Melayu
|
6
|
6
|
Mengaplikasikan
Struktur Perpautan dalam Penyusunan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa
Melayu
·
Struktur Hierarki dan Struktur Komposit
·
Struktur Linear
·
Struktur Rangkaian
|
6
|
7
|
Mengaplikasikan
Model Pemprosesan Maklumat dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Bahasa Melayu
·
Bengkel model pembinaan pemprosesan maklumat
·
Mengaplikasi model pemprosesan maklumat dalam simulasi pengajaran
dengan menggunakan tapak pembelajaran.
|
6
|
8
|
Pengajaran
Bahasa Melayu Secara Dalam Talian dan Luar Talian
·
Melaksanakan simulasi pengajaran dalam talian.
·
Melaksana simulasi pengajaran dalam talian dan luar talian dengan
menggunakan laman web dan tapak pembelajaran
|
6
|
9
|
Mengedit
Bahan Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian
·
Prosedur pengeditan
·
Prinsip pengeditan
·
Melaksanakan pengeditan
|
6
|
10
|
Pengajaran
dan Pembelajaran Secara Bilik Darjah Maya
·
Membentangkan hasil kerja antara institut
·
Melaksanakan interaksi antara pelbagai institut
|
6
|
11
|
Pengajaran
Bahasa Melayu Secara Sidang Video
·
Konferensi secara dalam talian
·
Mengadakan sidang video untuk mengajarkan kemahiran
mendengar bertutur
·
Merakamkan perbualan
|
6
|
12
|
Menggunakan
Alat Pengarangan dalam Pengajaran Bahasa Melayu
·
Menggunakan alat pengarangan dalam mencapai kemahiran bahasa sukatan
pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah
·
Aplikasi penyuntingan bahan Bahasa Melayu dengan menggunakan alat
pengarangan
|
3
|
13
|
Mereka
Cipta Animasi dalam Persembahan Bahan Pengajaran Bahasa Melayu
·
Menggunakan animasi perkataan dan objek Power Point
·
Mencari, mengumpul, menyesuaikan dan menggunakan animasi daripada
Internet
·
Memanipulasi animasi dalam persembahan
|
6
|
14
|
Bengkel
Cakera Padat Pembelajaran dalam Pengajaran Bahasa Melayu
·
Meneroka dan mengklasifikasikan cakera padat
·
Memilih cakera padat pembelajaran bahasa Melayu
·
Menggunakan cakera padat dalam aktiviti pengajaran
|
6
|
15
|
Seminar
dan Pameran TMK Dalam Pengajaran Bahasa Melayu Dekad Kini dan Mendatang
·
Mengadakan seminar
·
Mengadakan pameran
|
6
|
JUMLAH
|
90
|
No comments:
Post a Comment